Geoblog.pl    marcinola    Podróże    Góry Stołowe (wrzesień '16)    Czermna-Kaplica czaszek
2016

Czermna-Kaplica czaszek

Polska, Czermna

Kaplica Czaszek, to jedno z głównych miejsc must see w Kudowie. Kaplica została założona przez ks. Tomaszka, ksiądz ten nieopodal kościoła zauważył ludzkie szczątki, postanowił więc je złożyć godnie i tym samym stworzyć nietypową kaplicę, którą będą wypełniać ludzkie czaszki i kości. Szczątki należało wygrzebać z ziemi, wyparzyć, zdezynfekować i poukładać w kaplicy. Kaplica była budowana przez około 18 lat, przy pomocy 'wolontariuszy' z Kudowy i okolic, ks. Tomaszek dopiął swego. W kaplicy znajduje się około 3 tysięcy ludzkich czaszek i kości ludzkich, tak duża zebrana ilość wynikała z tego, że na tym terenie trwała wojna prusko-austriacka przy której ginęła ludność cywilna ziemi kłodzkiej. Dodatkowo przy końcu wieku XVIII, gdzie rozpoczęto budowę kaplicy przez ks. Tomaszka panowała zaraza w mieście. Szczątki, które nie zmieściły się w kaplicy, złożono w krypcie pod kaplicą i kościołem. Wola ks. Tomaszka była taka, aby Jego szczątki złożyć pomiędzy parafianami właśnie w tej kaplicy. Takich kaplic jest naprawdę niewiele. W Polsce jest to jedyna taka kaplica, a w Europie podobna kaplica znajduje się w Rzymie. Niestety w samej kaplicy nie można było wykonywać zdjęć, więc nie mamy się czym podzielić.
Informacyjnie: na zwiedzanie kaplicy należy przeznaczyć ok. 15 minut. Koszt to 5 zł.